De aanleiding

We hebben zitten slapen

Terwijl het medialandschap digitaliseerde, bleven veel retailers zich richten op de verspreide folder en andere traditionele media om de consument te wijzen op het aanbod. Het digitaal onder de aandacht brengen van ons aanbod lieten we over aan allerlei gratis platforms en tools die als paddenstoelen de lucht in schoten, zonder ooit te hebben gevraagd wat wij daar van vonden en of wij hier te zijner tijd aan zouden willen meebetalen. Terwijl dat nu gebeurt: retailers moeten nu meebetalen als ze zichtbaar willen blijven. Het bestaansrecht van deze verzamelsites is het gestructureerd aanbieden van content. Dat kunnen we toch ook zelf?

Onze klanten worden gedwongen te kiezen

Hoe gaan onze klanten daar mee om? Zij gaan kiezen: welke app of mailing gebruik ik om folders en promoties te checken? Op welke website geef ik aan welke folders ik wil ontvangen? Er is immers een grens aan het aantal apps dat klanten willen downloaden en het aantal mailings waar ze zich op zullen abonneren. Die platforms moeten dus gaan adverteren om abonnees en volgers te werven. Die kosten krijgen de deelnemende retailers dan weer voor hun kiezen. En zo blijven we kosten toevoegen aan de keten.  

We worden gedwongen deel te nemen

Waarom is dat een onhoudbare situatie? Om vindbaar te blijven, worden retailers gedwongen deel te nemen aan alle platforms die worden aangeboden. Dat werkt uiteraard kostenverhogend. En dat leidt tot drie mogelijke scenario’s:  

 

  1. Retailers nemen die kosten in hun marge. De meeste retailers hebben hier echter geen ruimte voor.
  2. Retailers berekenen deze kosten door naar hun klanten. Met als risico dat onze klanten zich van ons af gaan keren.  
  3. Retailers schrappen andere media uit de middelenmix, bijvoorbeeld door minder folders te verspreiden. In dat geval zijn die media-exploitanten, zoals verspreiders en drukkers, de dupe.

 

Er zijn geen winnaars. Ja, eentje. De oprichter van het platform dat door de consument omarmd wordt.

Het business-model moet veranderen door de boel te forceren

Niet meedoen lijkt geen optie voor retailers. En toch is dat waar een aantal retailers nu al voor kiezen. Om te forceren dat we naar een houdbaar businessmodel bewegen. Wat ons betreft wordt dat één plek waar de consument kan aangeven welke promoties, folders en informatie hij wil ontvangen, en waarbij de daadwerkelijke gemaakte kosten worden doorberekend aan de retailer, en dus geen bedrag per klik. We hebben de juiste keuze gemaakt door voor onszelf al die ideale situatie in te richten op allefolders.nl.

Samen zijn we sterk

Op onze content rust auteursrecht. Zonder content hebben verzamelsites geen bestaansrecht. De keuze is aan de retailers: blijven we onze eigen content (betaald of onbetaald) beschikbaar stellen aan derden, of nemen we regie in eigen hand en bepalen we zelf waar we onze content delen waarmee onnodige kosten uitblijven?

Lid worden van de vereniging?

Het Retail Media Initiatief is een vereniging exclusief voor en door retailers. Inmiddels 80 grote en middelgrote retailers samen op het gebied van media.

Sluit je aan

Mediapartner: RETAILTRENDS