RWN2013

Op de derde donderdag van september heeft Retail. Wat nu? in 2013 het levenslicht gezien. Ruim 70 retailers waaronder: HEMA, Kruidvat, Björn Borg, Hubo, Ecco, IKEA, DEEN Supermarkten, Discus, Nelson, Miss Etam, Decorette, GWK Travelex, Formido, Total Nederland, Health City, Hunkemöller, Kijkshop, Rituals, The Read Shop, Just Brands, KARWEI, Jeans Centre, Auping, Run2Day, Trendhopper, Profile Tyrecenter, Ranzijn, Primera, Landal GreenParks, De leukste taartenshop, House of Shoes, Gezondshop, Fletcher Hotels, Boerenbond, Pets Place, Zeeman, PostNL en Siebel Juweliers.

Het event werd gewaardeerd met een 8,2 en 96% van de bezoekers gaf aan in 2014 terug te willen komen. Kortom we zijn terug :-)

Vorig jaar gemist? Bekijk dan onderstaand de inspirerende presentaties en fotomateriaal van vorig jaar en meld je snel aan om RWN2014 niet te missen.

Research 4 retail

Gebaseerd op consumentenonderzoek geeft Q&A Research & Consultancy diverse tips die helpen om nog beter in te spelen op de retailwereld van nu.

Download presentatie in pdf

Bent u klaar voor morgen?!

De klant van vandaag en morgen heeft de touwtjes in handen. Maar hoe aantrekkelijk vindt de klant jullie als retailer nu eigenlijk?

De consument wordt steeds kritischer en minder loyaal. Het aantal disloyale klanten ligt veel hoger dan veel retailers denken. Willen klanten zich niet binden? Dit willen ze wél. De klant vraagt om een sociale relatie, waar je als retailer écht moeite voor moet doen. De betrokkenheid van de klant bij retailers wordt steeds belangrijker en er liggen nog veel kansen op dit gebied. Loyale klanten zorgen voor meer stabiliteit: hoe loyaal zijn jullie klanten en waar hebben zij behoefte aan?

Pas als jullie klanten tevreden over jullie zijn, zullen zij jullie als retailer aanraden bij anderen. Het is van groot belang om inzicht te krijgen in de Net Promotor Score van jouw eigen organisatie én in die van de concurrentie. Meten is weten. Als je weet wat je als retailer waard bent, weet je ook hoe aantrekkelijk je bent voor een winkelgebied. Genereer je voldoende traffic en binnen welk winkelgebied pas je het best?

Hoe? Q&A Research & Consultancy heeft een tool ontwikkeld die je direct inzicht kan geven in deze belangrijke factoren. Gedurende de presentaties komen er tips voorbij die je direct kunnen helpen om beter voorbereid te zijn op de retailwereld van morgen.

Remco van der Veer

Homepage LinkedIn

Licht, daar til je zwaar aan.

Instore conversie stimuleren met minimaal 10% en een terugverdientijd van 1 jaar. Een presentatie van Philips Retail Solutions.

Download presentatie in pdf

Online en mobiele technologieën hebben onze manier van leven en winkelen veranderd. Door met een nieuwe blik te kijken naar de customer journey, de rol van de fysieke winkel en de inzet van digitale technieken & licht worden sterk verbeterde resultaten mogelijk gemaakt.

Philips Retail Solutions biedt de retailer concrete meetbare, multi-sensoriële oplossingen aan waarbij slim gebruik wordt gemaakt van een natuurlijke interactie met online en offline technieken. Hierbij streven wij naar een ROI van binnen een jaar.

Chantal Riedeman

Homepage Twitter LinkedIn

De power van plezier

Er zijn nog zoveel onbenutte kansen en quick wins te verzilveren op de fysieke winkelvloer. Shopology vertelt hoe je hier zelf actief mee aan de slag kunt.

Download presentatie in pdf

De onweerstaanbare winkel (+ dé nieuwste marketing"P")

In deze korte Shopology Inspiratiesessie ver-leidt Chantal jou om door andere ogen naar winkels te kijken, namelijk door de ogen van jouw (potentiële) klant.

Er zijn nog zoveel onbenutte kansen en quick wins te verzilveren op de fysieke winkelvloer! Chantal laat je graag zien hóe:

  • je van nog meer passanten bezoekers maakt
  • je van alle bezoekers direct kopende klanten maakt
  • je van alle klanten trouwe klanten maakt

"De dingen simpel maken is vrij moeilijk. De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel." _Berthold Gunster

Na de inspiratiesessie van Chantal kun je nooit meer normaal naar (je eigen) winkels kijken. Beloofd :-)

Titus Eikelboom

Homepage Twitter LinkedIn

Wat is de beste mix van online en offline media?

Wil je de shopper goed bereiken, dan is aanwezigheid in relevante offline en online oriëntatiekanalen onontbeerlijk. Dankzij Google zijn retailers prima in staat om te meten wat hun online campagnes doen. Maar wat levert een TV campagne nu op aan resultaat? En wat is de beste mix van online en offline media? Stroom ontwikkelde hiervoor de Sensor®.

Download presentatie in pdf

Titus Eikelboom vertelt hoe Sensor® retailers helder inzicht geeft in de impact van hun middeleninzet op de merkbekendheid, online traffic en conversie. Daarbij kunnen zij, met behulp van statistische analyses en benchmarkingtools, de resultaten van hun campagnes voorspellen.

Brendan Brouwer

Homepage LinkedIn

Lokaal en effectief e-mailen

Online Marketing Group presenteert enkele proof of concept cases voor diverse retailers.

Download presentatie in pdf

Online Marketing Group heeft twee lokale online marketing concepten ontwikkeld voor detailhanden en retail. Mailmaps en VerkoopPunt.

Via Mailmaps kunnen lokale ondernemers via een tool e-mailcampagnes opzetten. VerkoopPunt is een tweewekelijkse nieuwsbrief waarin de aanbiedingen van huis aan huisfolders van de retailketens worden opgenomen. Beide diensten zijn er op gericht meer consumenten naar de winkel te krijgen.

Maarten van Deurzen

Homepage Twitter LinkedIn

De kracht van digitale folders

Reclamefolder.nl zet aan de hand van diverse klantcases uiteen wat de resultaten kunnen zijn van het online zetten van de huis-aan-huis folder.

Download presentatie in pdf

Makkelijk folders lezen op tablet of smartphone is een hit. Maandelijks worden meer dan 13 miljoen folders op digitale wijze gelezen bij de apps en site van Reclamefolder.nl.

Leer hoe je folders worden gelezen, hoe het webshop traffic genereert en hoe resultaten meetbaar zijn. Leer van klantcases hoe de digitale folders worden geïntegreerd in marketing-mix, oa op eigen website, door koppeling met emails, voor handhaving van media-druk met een beperkt budget.

Reclamefolder.nl legt de brug van offline naar online communiceren. Het kan direct en zeer kosten-efficiënt worden ingezet zodat NU de activatie van klanten kan starten.

Bart van de Biezen

Homepage Twitter LinkedIn

Meer webshop conversie met minder

Aan Zee Usability laat zien hoe je met je webshop meer conversie krijgt door funtionaliteit te schrappen en niet zomaar te ontwikkelen en ook waarom die webshops dan toch zo succesvol zijn.

Lees mijn artikel na

Meer conversie met minder. "Hoe doet die webshop het? Dat moeten wij ook hebben." En zo stapelen functionaliteit en ontwikkelingskosten op. Wij zien dat die webshops het helemaal niet zo goed doen qua gebruiksvriendelijkheid. Omdat zij een carrousel hebben, moet jij dat dan ook?

Ik laat zien hoe je met je webshop meer conversie krijgt door functionaliteit te schrappen en niet zomaar te ontwikkelen en vertel ook waarom die webshops dan toch zo succesvol zijn.

Arjan ter Huurne

Homepage Twitter LinkedIn

Online: Geen bedreigingen maar kansen

MaxLead vertelt hoe je met zoekmachinemarketing geïnvesteerde euro's direct terugverdient.

Download presentatie in pdf

Miljoenen Nederlandse consumenten gebruiken Google in het aankoopproces. Google's zoekmachine is dan ook het belangrijkste online kanaal voor nieuwe klanten. Niet voor niets gaat 54% van de online advertentie uitgaven in Nederland naar Search. En met een gedegen optimalisatie strategie kan Google ook voor veel gratis organisch verkeer zorgen. Maar hoe optimaliseer je beide kanalen nou voor succes? En hoe integreert dit met een Retail e-commerce strategie?

Één van de elementen die uitgelicht zal worden is hoe via Zoekmachine marketing Retailers uit kunnen vinden wat de consument belangrijk vindt: Welke propositie werkt? Proposities worden niet bepaald door de producent - nee, de consument bepaalt wat hij/zij belangrijk vindt.

In deze sessie laten we zien hoe we testen welke propositie bij welke doelgroep het beste converteert naar een conversie of aankoop. De brede communicatie strategie wordt dus online getest op de doelgroepen. Deze data vormt de basis van een verder uit te rollen strategie die de online omzet laat groeien.

Perry Oostdam

Homepage Twitter LinkedIn

Mobiele activatie

Georun toont aan hoe je de consument middels smartphone games kunt activeren.

Download presentatie in pdf

Wat maakt een spel interessant om in te zetten als marketing tool? Hoe betrek je de consument bij een mobiele campagne en zorg je voor een optimale speelevaring? Bij GeoRun nemen we u graag mee in de wondere wereld van mobiele activatie games -spellen die tot doel hebben een merk of bedrijf op een interactieve wijze te promoten. Van handige trucs tot doordachte marketing strategie, in de innovatieve wereld van mobiele technologie kan alleen creativiteit een beperkende factor zijn.

Wouter van der Ley

Homepage LinkedIn

Werken aan Customer Happiness

Blue Ocean Company zet haar visie gebaseerd op Return on Attention en Return on Energy uiteen welke leiden tot Customer Happiness en daarmee klant loyaliteit en duurzaam rendement.

Download presentatie in pdf

(ROA + ROE = ROI)

Wouter van der Ley

Wouter van der Ley is een winkelier in hart en nieren. De laatste vier jaar was hij CEO van AgriRetail, de formulegever van BoerenBond en Welkoop. Hij geeft colleges aan de Universiteit van Amsterdam, is kerndocent retail bij Beeckestijn Business School en columnist bij Retail Trends. Momenteel helpt Wouter als partner in de Blue Ocean Company bedrijven te herpositioneren en te reconnecten met de consument.

In deze presentatie zal Wouter ons meenemen in zijn (reeds meerdere malen toegepaste) aanpak die de retailer uit de disruptive retail market leidt. Zijn visie is gebaseerd op Return On Attention en Return On Energy welke leiden tot Customer Happiness en daarmee klant loyaliteit. Dit is in zijn visie de beste weg naar duurzaam rendement.

Centraal staat daarin de vraag WAAROM. Waarom koopt een klant bij jullie, waarom werken mensen bij jullie en waarom doe je wat je doet. Maar ook neemt Wouter ons mee aan de hand van praktijkvoorbeelden in HOE deze Return On Attention bereikt kan worden en HOE wij naar Customer Happiness toe moeten werken. Bedrijven moeten energie geven in zijn visie en niet energie opslurpen!

Georges-Alexandre Hanin

Homepage Twitter LinkedIn

Mobiele website

Quick, maar niet dirty. Vanaf morgen live met een KISS mobiele website door Mobilosoft.

Download presentatie in pdf

Martin de Munnik

Homepage Twitter LinkedIn

Neuromarketing, kijken in het brein van de consument

Onderzoeksbureau Neurensics maakt met aansprekende voorbeelden de doorvertaling van neuromarketing naar de praktijk en geeft antwoord op de vraag hoe de koopknop te beïnvloeden?

Download presentatie in pdf

Door in onze hersenen te kijken, zien neurowetenschappers voor welke producten we gevoelig zijn en welke verpakkingen en reclame ons aanzet tot kopen.

Neuromarketing is hot en het onderzoek daartoe heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een industrie met een grote belofte: het juiste product voor de juiste mensen, op het juiste moment. Met lagere kosten, meer winst en een kleinere 'footprint' als beloning.

Internationale concerns, maar ook de retailers hebben de weg naar de MRI-scanners al gevonden en bestuderen én voorspellen het gedrag van consument. Wetenschap in dienst van de marketeer. De onderbuik wordt verruild voor de bovenkamer. Daar wil je meer van weten.

Hoe gaat de koopknop aan?

Martin de Munnik managing partner in Neurensics neemt ons mee in een wonderbaarlijke reis door het consumentenbrein. Met wetenschappelijke onderzoeken als basis en voorbeelden uit eigen praktijk, laat De Munnik zien hoe onze koopknop werkt en hoe je zelf de koopknop van jullie klanten kunt beïnvloeden.

Wat betekent dat voor retail?

Met aansprekende voorbeelden maakt De Munnik de doorvertaling van neuromarketing naar de praktijk. Hoe verleidt je de klant? Wat gebeurt er in het hoofd op de winkelvloer? Vragen waar je straks het antwoord op krijgt.

Martin de Munnik

Als reclameman heeft Martin zich zijn hele werkzame leven geïnteresseerd in de werking van reclame in het brein en zat hij op de voorste rij toen neurologen zich roerden in de marketing. Samen met de vermaarde cognitief neuro-wetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam; Professor dr. Victor Lamme, is De Munnik partner in Neurensics, het meest innovatieve neuromarketing onderzoeks- en adviesbureau in de wereld. Deze piepjonge expertise binnen de economie, verschaft een spectaculair inzicht in het handelen van de consument door met MRI-scanners letterlijk in het levende brein te kijken.


Fotomateriaal 2013
Benieuwd naar alle foto's in hoge resolutie?

 

 

Benieuwd naar alle foto's in hoge resolutie?

Mediapartner: RETAILTRENDS